דינאמיות בעסקים: איך גם ארגונים גדולים מצליחים להסתגל לשינויים?

הזירה העסקית בישראל היא דינאמית ומשתנה במהירות, במיוחד בשנים האחרונות. הכתבה הזו עולה לאוויר בתחילת 2025 ובואו ננסה להסתכל רגע רק על ה-5 שנים האחרונות, מה היה לנו? 5 מערכות בחירות, קורונה, המהפכה המשפטית, הפגנות, העלאת מיסים, הורדת דירוג אשראי, מלחמה בכ-7 חזיתות… וזה רק חלק.  לכל הטלטלות האלה נכנסים גם תנאי שוק עסקי רגילים המאופיינים בשוק תחרותי, רגולציה, ייבוא, ייצוא, יוקר מחייה, חיזוק עולם מכירות האונליין ועוד…

המשמעות עבור מרבית הארגונים במדינת ישראל היא להיות (לזוז) או לחדול.

קחו לדוגמא את רשת המשקאות ריבאר – שהתאפיינה בדוכני מכירה בקניונים ומרחבי BIG ועם סגר הקורונה הראשון נסגרו כמעט כל סניפי הרשת, לתקופה לא ידועה.

סיטואציה ארגונית של להיות או לחדול

במקרה של ריבאר במהלך הקורונה הוקם מערך משלוחים של "ריבאר עד הבית" – כמו בדוכן, רק אצלך בבית, מהלך שכנראה הוכיח את עצמו כי גם לאחר פתיחת הסגרים של הקורונה ובעצם עד היום – המוצרים של ריבאר עד הבית רק משתבחים ומתרבים.

אז איך שורדים בשוק עסקי כל כך דינאמי, הנה 5 טיפים שיעזרו לכם לבנות תשתית מתאימה שתעזור לכם לזוז (MOVE) עם הארגון במציאות משתנה:

גיוון הוא המפתח – אל תבנו ארגון עם מוצר אחד, שירות אחד, סוג לקוח אחד

ארגון שרוצה להצליח חייב לגוון את מוצריו, שירותיו וקהל הלקוחות שלו. התבססות על מוצר אחד או סוג לקוח אחד בלבד מסכנת את הארגון במקרה של שינוי בשוק, כניסת מתחרה גדול או ירידה בביקוש. גיוון מאפשר לארגון להתמודד עם תנאים משתנים ולהתאים את עצמו לצרכים חדשים ולדינאמיות של השוק העסקי.

בנוסף, גיוון יכול להוביל להזדמנויות חדשות ולהגדלת הרווחים (כמו במקרה של ריבאר). בסופו של דבר, ארגון מגוון הוא ארגון יציב וגמיש יותר, שמסוגל להתמודד עם אתגרים ולהתפתח לאורך זמן.

אונליין – זה לא שאלה של אם כן או לא, זו שאלה של מתי

בשנים האחרונות, תחום קניות האונליין והשירות הדיגיטאלי התרחב בצורה משמעותית, הלקוחות מצפים לנוחות ולזמינות של מוצרים ושירותים בלחיצת כפתור, מהבית או בזמן ובמקום שנח להם. עסקים שלא יתאימו את עצמם למגמה זו עלולים להישאר מאחור ולהפסיד לקוחות פוטנציאליים. 

היתרונות בפלטפורמות האונליין – מאפשרות לארגונים להגיע לקהל רחב יותר ולתת מענה טוב יותר, להוזיל עלויות תפעול ולהגביר את היעילות של העסק. 

בתקופת המלחמה (כמו בתקופת הקורונה) עסקים רבים העבירו את הפעילות העסקית שלהם לאונליין כדי לא להיות תלויים בזמן ומקום ולאפשר נגישות גבוהה יותר לקהל היעד שלהם. 

חיזוק האונליין בארגונים מאפשרת יציבות גבוהה יותר בשוק הדינאמי של ימינו.

חווית לקוח מצוינת: הדרך להבטיח לקוחות נאמנים

בעידן שבו התחרות בשוק העסקי הולכת ומתגברת, חווית הלקוח הפכה להיות מרכזית יותר מתמיד. הלקוח הישראלי דורש יותר מ "רק שירות טוב". ההנחה היא שכאשר לקוחות מרוצים מהשירות והמוצרים שהם מקבלים, הם נוטים לחזור ולרכוש שוב. נאמנות לקוחות היא נכס חשוב שמסייע לארגון לשמור על יציבות כלכלית ולהגדיל את הרווחים. 

ביצירת חווית לקוח יש לשים דגש על מה שהלקוח "לא ציפה וקיבל" מהשירות ומהמוצר – כאשר הערך הגבוה יותר ניתן לחווית לקוח שלא הושקעה בה כסף אלא הושקע בה ערך מוסף.

לא עוד מתנות – לדוגמא אם קיבלת קינוח במסעדה מתנה כי חגגת יומולדת נוצרה אצלך גם מעבר לחווית הלקוח הריגעית  ציפייה לקבל קינוח גם בפעם הבאה שתפקוד את המסעדה בשל אירוע משפחתי – משלא תקבל תיווצר אכזבה ולא חווית לקוח.

ארגונים שמשקיעים בחווית לקוח יוצרים קשרים ארוכי טווח עם הלקוחות שלהם ומייצרים מערכת יחסים יציבה גם בעתות משבר או שינויים של השוק.  

הון אנושי: הנכס החשוב ביותר של העסק

עובדים מרוצים הם המפתח החשוב ביותר לכל ארגון! שכן הם מייצגים את החברה ומשפיעים על תדמיתה. כאשר יש אווירה ארגונית טובה והעובדים מרוצים, הם נוטים להיות פרודוקטיביים יותר ולהשקיע יותר בעבודתם, מגדילים את הערך של העסק אל מול הלקוח ונכנסים כתף מתחת לאלונקה בכל שינוי שיש בשוק העסקי. עובדים מרוצים נוטים להישאר בחברה לאורך זמן, להמליץ על המוצרים והשירותים ברשתות החברתיות ובכל מקום אליו מגיעים ומסייעים ליציבות של הארגון.

אפשרו לעובדים להרגיש חלק מהארגון ודאגו לשלב את האישי והעסקי יחד (דגש על חווית העובד כפרסונה ולא רק אמצעי להשגת יעדים עסקיים).

השקעה בהון האנושי, כמו הכשרות מקצועיות, תנאי עבודה טובים ותמיכה אישית, תורמת לשביעות רצון העובדים, בסופו של דבר, השקעה בהון האנושי היא השקעה בהצלחת העסק כולו.

גמישות מחשבתית – לחשוב מחוץ לקופסא

כל ארגון צריך לחנך את מנהליו ועובדיו לגמישות מחשבתית ולאפשר דינאמיות. גמישות מחשבתית מאפשרת לארגון להתמודד עם שינויים ואתגרים בצורה יעילה וחכמה יותר. אני זוכרת בעבר בהדרכות פיתוח מנהלים דנו בסוגייה של "עבודה מהבית" – המנהלים העידו על חוסר אמון בעובדים "הם ישבו בבית קפה או יעשו את מטלות הבית במקום לעבוד" – החוסר ברירה שיצרה הקורונה הביאה איתה שילוב של עבודה היברידית שאף הוכחה כאפקטיבית יותר כלכלית ואישית עבור הארגון והיום שנים אחרי עדין במרבית החברות מאפשרים עבודה מהבית. 

כאשר העובדים אינם מקובעים, הם יכולים לחשוב מחוץ לקופסה ולהציע פתרונות יצירתיים. ארגון שמטפח גמישות מחשבתית בקרב עובדיו יכול להוביל לחדשנות ולהתפתחות מתמדת.

לסיכום

כדי לשרוד ולהצליח כבעל עסק בישראל, יש צורך להיות דינאמי ולהתאים את עצמך לשינויים התכופים. מצד אחד, יש לבנות תשתית יציבה שתאפשר לעסק לפעול בצורה חלקה, ומצד שני, יש לפתח יכולת דינאמיות שתאפשר לעסק לזוז ולהתאים את עצמו לשינויים בשוק. דוגמה לכך היא חברת "Wix", שהצליחה להתאים את עצמה לשינויים בשוק ולהפוך לאחת החברות המובילות בתחום בניית האתרים, בזכות יכולתה להתאים את מוצריה לצרכים המשתנים של הלקוחות.

דילוג לתוכן