אחד הדברים שמאפיינים את תחום הניהול בעידן הנוכחי הוא הגישה המדעית. כל דבר נמדד, נבחן ביחס לשלל פרמטרים, הכל צריך להתנהל לפי פרוטוקול.
לגישה הזו יש יתרונות רבים, אך היא לא נטולת בעיות. כשיש מתווה ברור של פעולה, קשה להפגין חשיבה מחוץ לקופסה וקשה להתוות שינויים.
במידה מסוימת זה דחק לפינה הרבה מהתפקידים המסורתיים של המנהל. מצד שני זה גם מאפשר למנהלים מחד להתפתח לכיוונים חדשים ומאידך להתמקצע מאוד בליבת העשייה שלהם.
אף אחד לא נולד מנהל
מאפייני הניהול בעידן המודרני והגישה המדעית למקצוע מובילה אותנו גם לליבת המאמר – העצמת מנהלים. בשנים האחרונות מדובר במונח שגור, אך כשפורטים אותו לפרוטות הוא ממש לא מובן מאליו. מנהל אינו מכונה או מגביר שאפשר 'להעצים'. נכון, מדובר בדימוי, אך הבחירה בפועל 'העצמה' אינה מקרית ובהחלט מכוונת למבחן התוצאה ושיפור הישגי המנהל. קרי, שיפור ביצועי החברה או העסק.
ניהול הוא תפקיד מתעתע, אמנם בעשורים האחרונים כבר מדובר במקצוע שהוא כביכול נרכש ויש פקולטות לניהול במוסדות להשכלה גבוהה, שבוגריהן אכן ממלאים את שדרות הניהול בארגונים וחברות בעשורים האחרונים.
אני בעד פקולטות לניהול, למעשה הגישה 'המדעית' בניהול היא בהרבה מובנים תולדה של הפעילות האקדמית הזו. בפועל כאשר המנהלים הטריים מגיעים לעולם האמיתי ורצפת הייצור, הכלים האקדמיים שהם רכשו במהלך התואר השני בכלכלה וניהול, לא בהכרח מסייעים להם להפוך למנהיגים בארגון. כן, בסופו של יום 'מנהל' הוא סוג של 'מנהיג' ולא לומדים באוניברסיטה איך להנהיג.
נעים להכיר: יוכי דוד 'מעצימת מנהלים'
שמי יוכי דוד וכבר למעלה מ-15 שנים אני מאמנת עסקית ומדריכת קבוצות שמתמחה בהעצמת מנהלים במסגרת חברת Move שאותה גם ייסדתי. יש כאלה שחושבים ש'או שיש לך את זה, או שאין לך את זה' ולא כל אחד קורץ מחומר של מנהלים. אני סבורה אחרת, נכון שיש מיעוט קטן של אנשים שהם מה שנקרא 'מנהיגים מלידה' (אגב, גם להם יש לעיתים בעיות בניהול שאפשר ורצוי לתקן), אך רוב האנשים אינם כאלה וזה בסדר, כי כן אפשר ללמוד ולתרגל 'הנהגה'.
בשביל זה קיים הכלי האפקטיבי שנקרא העצמת מנהלים.
'העצמת מנהלים' היא חלק בלתי נפרד מהשירותים והפתרונות שאנחנו ב-Move מספקים לארגונים וחברות – גם ברמת המאקרו וגם ברמת המיקרו.
כאן חשוב להגיד, שיטות אימון וגיבוש מתקדמות יתבססו הרבה פעמים על דינמיקה קבוצתית ובתפיסה שלי זו גם צריכה להיות חוויה שניתן לשלב גם ביום כיף לארגון, כמו למשל במקרה של סדנת חדר הבריחה שאנחנו מעבירים.
העצמת מנהלים יכולה להגיע גם בדמות סמינרים וקורסים ייעודיים למנהלים (שגם כוללים רכיב חווייתי) וכמובן במקרה הצורך גם עבודת אימון ומנטורית פרטנית מול המנהל ושירותים ייחודיים כמו גישור למנהלים.